Betingelser ved leie av stand

Leie av stand

Du booker og betaler din stand på loppo.no eller i våre butikker. Ved booking på nettsiden kan du betale med kort, Visa/MasterCard eller Vipps.
I butikken kan du betale med BankAxept, Visa, Mastercard eller kontant. Din konto hos oss kan også benyttes hvis du har tilstrekkelig saldo.

Leien skjer på dagsbasis, minimum 1 uke. 1 uke er 6 åpningsdager. Starter leieperioden din på f.eks en mandag, vil den avsluttes på en lørdag. 
For å være sikker på å beholde standen din så lenge du ønsker, anbefaler vi at du booker den perioden du ønsker ved oppstart.
Vi kan ikke garantere at du får forlenget leieperioden din hvis vi ikke har ledig kapasitet.

Priser og provisjon

Oppdaterte priser er alltid tilgjengelig på våre nettsider. Disse er inkludert mva. Vi trekker provisjon (19%) av ditt salg før utbetaling av din fortjeneste. Så lenge du selger dine private ting, betaler du ikke skatt eller mva på salget ditt.

Avbestilling og angrerett

Når du booker din stand på loppo.no, har du 14 dagers angrerett. Angreretten gjelder ikke etter at leieperioden har startet. Booker du stand hvor leieforholdet starter om kortere tid enn 14 dager, frasier du deg angreretten. Når du booker stand direkte i butikken er det ingen angrerett.
Ønsker du å benytte angreretten må du kontakte butikken via kontaktinformasjonen som finnes på LOPPOS nettsider.

Retur og reklamasjon

Det er ikke angre- eller bytterett på varer som kjøpes i butikk. Varer som er kjøpt og tatt med ut fra butikken kan ikke byttes. Alle varer selges som de er og i den tilstand kjøperen besiktiger dem. Hvis det likevel kommer krav fra en kjøper av en vare, f.eks at varen er en kopivare, varen er defekt, eller varen har skjulte feil/mangler, kan varen bli tatt i retur og salget bli tilbakeført og motregnet standleiers salg.

Utbetaling og avregning

Utbetalingen skjer til den konto som du har registrert inn på Mitt Loppo. To ganger i måneden utbetaler vi din fortjeneste til din bankkonto.
  • Salg fra 1. - 15. blir avregnet siste dag i samme måned 
  • Salg fra 16. - 31. blir avregnet den 15. i påfølgende måned
Er utbetalingsdagen ikke en bankdag, blir betalingen gjennomført første påfølgende bankdag 
Kjøp som er belastet konto frem til utbetalingsdag, trekkes automatisk av summen som utbetales. Dette for å unngå at du som standleier skal være skyldig noe til LOPPO.

Prismerking

Alle varer registreres på forhånd via portalen “Mitt Loppo” fra din PC, telefon eller nettbrett.
Varer skal registreres med en varebeskrivelse, gjerne med farge, merke, kjennetegn, størrelse og pris. F.eks.: Grønn Adidas t-skjorte med hvite striper, str. L, 69 kr.
Varebeskrivelsen er viktig for medarbeiderne i kassen for å unngå bedrageri med bytting av prismerker.
Derfor skal det også en beskrivelse på billige varer, så det ikke bare står “T-skjorte 10 kr”. Ellers kan uærlige personer bruke ditt prismerke og sette på en dyr T-skjorte.
Varebeskrivelsen hjelper deg også i å følge med på hva slags varer du har solgt.
Printing av prismerker gjøres i butikken. Vi har maniallmerker og tekstilpistol for enkel prismerking av klær osv.
Når din leieperiode starter, henvender du deg til personalet i butikken som hjelper deg i gang. 

Etter at et prismerke er printet ut, kan du ikke endre i varebeskrivelsen og prisen kan kun justeres ned. Ønsker du å endre beskrivelsen eller justere prisen opp, må du derfor opprette varen på ny. I tilfelle leie av ny stand, er du ansvarlig for å skifte prismerkene. Har du leid flere ulike stander, skal det settes på nye prismerker hvis du flytter varer mellom de standene du har leid. 

Endring av pris

Ønsker du å sette prisen ned på en vare underveis i leieperioden, endrer du dette enkelt inne på din vareliste. Husk at du må bytte prislappen i butikk for varen som settes ned.
Det er ikke mulighet for å streke over priser selv da dette ikke blir registrert i kassen.  

Rabatt på din stand

Ønsker du å ha salg på standen din kan du sende en forespørsel om dette via "Mitt LOPPO". Du kan velge mellom 25% og 50% rabatt. Når rabatten er registrert, gjelder det alle varer på din stand. Personalet merker standen din med gjeldende rabatt.
Alle endringer på rabatt gjøres hver morgen før åpningstid. Vi endrer ikke noen rabatter i åpningstiden.

Varer uten prislapp

Det må aldri settes ut varer i butikken uten prislapp med beskrivelse og pris. Varer som har mistet prismerke blir plassert i "Lost and Found" hyllen. Det er viktig å være oppmerksom på dette hvis du ser at noen av varene dine er borte, også etter endt leieperiode. Varene oppbevares i min 14 dager på "Lost and Found" og vil deretter tilfalle LOPPO som fritt kan donere eller selge varen. Vi ber alle våre standleiere om jevnlig å ta en titt i denne hyllen. Har du sjekket ut av din stand og savner noe, oppfordrer vi deg til å ta turen innom butikken og sjekke i Lost and Found hyllen også etter at din leieperiode er ferdig.

Oppstart av leieperiode

Når standen er booket og betalt, kan du sette opp varene dine på standen fra kl. 10.00 på leieperiodens første dag. Husk å ta med deg gyldig legitimasjon som førerkort eller pass til butikken når leieperioden din starter. Har du ikke satt ut dine varer i løpet av første leiedag i perioden, kan Loppo fritt og uten varsel leie standen ut til en annen kunde, uten at standleien refunderes. Gi beskjed til oss hvis du skulle bli forhindret fra å komme på leieperiodens første dag.

Varene skal kun plasseres på din stand. Det er ikke lov å legge varer på gulvet ved din stand, på andre sine stander, på utstillingsplasser eller andre steder i butikken.

Det er ikke lov å feste ting på standen som kan ødelegge standen f.eks tegnestifter, stifter eller spiker/skrue. Det er ikke lov med reklame på standen og butikken forbeholder seg retten til å fjerne det man finner upassende. Varene skal settes på standen slik at de ikke er til sjenanse for nabostandene. Det er f.eks ikke tillatt å henge klær på standens sidestolper, da det blokkerer for innsyn til nabostandens varer. Det er ikke lov å sette varer med hjul på øverste hylle. Personalet har rett til å fjerne varer som har risiko for å falle ned eller som er for tunge for øverste hylle. Loppo kan fritt plassere dine varer på temapodier, stativer eller i andre utstillinger.

Salg av varer fra standen

Alle varer som selges fra standen, skal betales i kassen. Det er ikke tillatt med salg f.eks standleiere imellom, eller direkte fra standleier til en annen kunde i butikk. 

Orden på din stand

For at du skal selge best mulig, bør din stand være oversiktlig og ryddig. Du har selv ansvar for at rydde opp og holde orden på din stand. Du kan også kjøpe ekstratjenesten opprydding på din stand for 100 kr pr. uke. Vi rydder opp på din stand minst en gang hver dag i perioden. Denne tjenesten kjøper du i kassen i butikk.
Vi anbefaler at du ikke overfyller din stand. Klær henges på kleshengere som du fritt låner i butikken. Bruk gjerne kurver eller små bokser til dine småting, så blir det lettere for kjøpere å se det du selger. 

Når din leieperiode er slutt - tømming av stand

Standen skal være tømt senest innen 1 time før stengetid på leieperiodens siste dag. Du skal henvende deg i kassen når du kommer. Du kan måtte legitimere deg eller vise til bookingnummer. Du er selv ansvarlig for å tømme standen. Husk å se etter dine varer i glassmonter,  stativer, temapodier og i "Lost and Found"-hyllen. 
Det er viktig at alle prismerker blir sittende på varen når standen tømmes, da varer uten prismerker ikke kan tas med ut av butikken. Personalet vil kontrollere dine varer ved kassen, og alarmer blir fjernet. Skal en annen tømme standen for deg, må du sørge for å gi butikken beskjed om dette i forkant. Blir standen ikke tømt til rett tid, pakkes standen ned av personalet. Dette koster 250 kr. Hentes ikke varene innen 2 uker, tilfaller varene LOPPO som fritt kan selge eller donere disse. Har du ikke mulighet for å tømme standen din til rett tid, kan du bestille nedpakking av stand som en ekstratjeneste. Dette koster 150 kr pr stand. Varene må hentes snarest mulig. Hentes ikke varene innen 2 uker, tilfaller varene LOPPO. Nedpakkinger som ikke er avtalt og betalt, vil bli motregnet ditt samlede salg eller bli krevet inn i butikken ved avhenting av varene.

Eiendomsrett

Du som selger står selv ansvarlig for å ha full eiendomsrett og rett til å selge varene som settes på standen. 
All mistanke om ulovligheter som salg av tyvgods osv, vil rapporteres til politiet.
LOPPO må også melde fra til politiet dersom det selges ting som prises til over 3.000 kr i butikken.
LOPPO overtar ingen eiendomsrett til varene i forbindelse med formidling av salg. Eiendomsretten tilfaller kjøper når LOPPO på vegne av standleier selger varen i butikken. 

Varesikring

Hos LOPPO gjør vi alt vi kan for å sikre dine varer best mulig. Vi har alarm, overvåking og et personale som er ekstra årvåkne.  Vi har også rutiner for å sjekke at selgere kun tar med egne varer hjem når de pakker ned sin stand.
Butikktyveri og bedrageri (f.eks. ombytting av prismerker) blir anmeldt.
LOPPO kan ikke stilles til ansvar for stjålne, tapte eller ødelagte varer.
LOPPO er ikke erstatningspliktig ved brann- eller vannskade. Ved uhell, brann, vannskade eller tyveri ved innbrudd, kan det være at din innboforsikring dekker ditt tap, men dette må du undersøke med ditt eget forsikringsselskap

Følgende varer kan ikke selges hos LOPPO

Ulovlig kopierte produkter, tobakk, alkohol, matvarer, gull, sølv, våpen, fyrverkeri, hvitevarer, pornografisk materiale eller annet som personalet måtte vurdere upassende eller støtende. Vi ønsker heller ikke å ha inn varepartier fra f.eks Wish, Ebay eller lignende på standene. Overtredelse vil medføre fjerning av disse varene uten forvarsel. 
Personalet har dessuten rett til å avvise eller fjerne varer som vurderes som skadelige for butikkens standard, f.eks. skitne, illeluktende eller uhygieniske varer.

Salgsvirksomhet fra stand (salg av nye varer fra næringsvirksomhet)

Ønsker du å drive næringsvirksomhet fra standen, kan du kontakte butikken for å sjekke om det er mulig.
Det kan ikke bookes online. Drives det næringsvirksomhet fra standen, skal organisasjonsnummer opplyses til butikken, som så registrerer dette. Du selv/selskapet er ansvarlig for å innberette korrekte opplysninger om salget. LOPPO står fritt til å godta eller avslå forespørsler om næringsvirksomhet fra stand.

Personvern

Loppo forstår og respekterer viktigheten av privatliv på internett. Vi vil ikke selge ditt navn, adresse, e-postadresse, kredittkortinformasjon eller personlige data til tredjepart uten din tillatelse. For øvrig vises det til våre personvernbestemmelser som du finner på på våre nettsider.